El primer que pense
en alçar-me és que hui tinc per davant una etapa que supera les dues anteriors
en duresa, segons el perfil que ens facilita l’organització. Despús ahir, a
l’etapa de la Marmolada i Passo Costalunga, el desnivell acumulat
positiu voltava els 2200 metres. Ahir, en la nostra primera visita al Stelvio, i tenint en compte l’eliminació
de Bormio 2000, vam ascendir 2700 metres.
Hui, en només dues escalades, sumarem una elevació de 3200 m (si el
nostre cos pot suportar-ho, és clar). Els números no enganyen. Indistintament
de la distància recorreguda a cadascuna de les etapes, ací mana el desnivell.
És el factor principal que determina la duresa de les jornades ciclistes. Tinc
al meu davant una prova de foc.
Ahir descrivia el
llarg descens des del cim de Passo Stelvio
fins a Bormio, abans d’ascendir Torri di
Fraele. Durant la baixada vaig observar el recorregut des del punt de vista
de l’escalador, tractant de fer-me a la idea de com seria l’ascenció de hui.
Fer aquesta anàlisi acollona. De vegades, descendir un port tan llarg fa pensar
que serà impossible superar-lo en direcció contrària. Com a descendiment, tenia
quatre aspectes orogràfics a tenir en compte. L’inici fou molt tècnic, amb mal
asfalt i revoltes tancades; després hi hagué la zona de galeries, estretes i
amb molt poca visibilitat; a posteriori, el fals pla on haguérem de rodar a
plat amb un traçat més obert; i finalment la part baixa del port, amb bona
carretera i tornanti relativament
senzilles de superar. Se’m féu llarga la baixada i em preguntí en cert moment
si hui seria capaç d’escalar aquests 22 km fins als 2758 msnm.
Doncs bé, hui
tornem a escalar el Cim Coppi. A les etapes del Giro d’Itàlia, la vessant de Bormio no és tan coneguda. Si l’etapa
acaba al cim, aquesta ladera no es veu a la televisió, però si no és final
d’etapa, el telespectador és testimoni de descendiments increíblement ràpids i
arriscats, protagonitzats pels favorits en la taula de la classificació
general; d’ahí la fama de les galeries, les quals travessen els ciclistes
professionals arriscant la vida, mentre la càmera de l’helicòpter tracta de
seguir-los.
El coeficient de
duresa de l’escalada per la cara de Bormio és de 344 punts, bastant per davall
dels 429 de la vessant de Prato allo Stelvio. Són 85 punts de diferència. El
menor coeficient radica en la menor distància, 22km pels 25 d’ahir i un
desnivell també menor: de 1543 front els 1841 (gairebé 300 metres de
diferència). A més a més, el pendent mitjà de la primera escalada de hui serà
del 7%, inferior al 7’5% de l’altra cara. Així doncs, no només és més coneguda
l’ascenció des de Prato allo Stelvio per raons televisives, sinó també perquè
la seua duresa és la major d’entre totes les opcions de què disposen els
guionistes de la ronda italiana cada vegada que ataquen aquesta muntanya.
A més de fer
aquesta comparativa, és interessant destacar que la segona escalada de hui serà
la tercera aproximació que farem a Passo
Stelvio, atés que el pujarem per Passo
Umbrail, a la vessant Suïssa. Això sí, ens deixarà al creuament que hi ha a
dos quilòmetres del cim. Tot plegat, el recorregut de hui comportarà una
acumulació de desnivell positiu que fregarà els 3200 metres, com deia abans.
Una gran estapa. Sóc plenament conscient de la dificultat d’aquest jorn, però
he vingut a això precisament: a jugar amb la força de la gravetat.
7 de juliol de 2016. 9:15h. Bormio, Itàlia.
Comença l’etapa 5!
(per a mi la 3, és clar). Iniciar qualsevol etapa de muntanya sense cap
escalfament o cap tram de transició que servisca per a activar el sistema
locomotor complica les coses. El cos del ciclista necessita vint minuts per
connectar plenament les cames als pulmons i el cor. És el temps mínim per
treballar al màxim rendiment. Si faig els primers dos quilòmetres a ritme fort,
consumiré glucogen de manera innecessària, ja que el meu rendiment metabòlic
ara està per davall dels valors òptims. He de començar amb aquest port de forma
tranquil·la i pausada. Indistintament del que em demane el cos, vull iniciar
l’escalada a ritme d’escalfament. A més, els primers dos quilòmetres ho
permeten, ja que són bastant moderats: presenten una mitjana del 5%.
Així ho faig.
Complisc amb el ritual d’escalfar en plena escalada, aprofitant el bon asfalt
de les proximitats a Bormio. També es compleix una altra tradició als grans
grups. Després d’un inici compacte, cadascú va trobant el seu lloc i el seu
ritme com més amunt hi anem. Jo no quede exent d’aquest selecció natural. Hui
he triat, per cert, eixir amb el grup de les 9 del matí. Abans, a les 8:30h, ha
eixit un altre grup. El que pretén l’organització és que els escaladors més
lents s’avancen mitja hora, de manera que el temps de reagrupament posterior al
cim del passo siga més curt. En
aquesta expedició hi ha enormes diferències entre uns ciclistes i altres, de
manera que quan és possible es proposen dues o tres hores distintes de partida.
Cadascú, això sí, tria lliurement amb quin grup vol anar d’inici. Personalment,
no em considere un gran escalador, però feta una observació dels ritmes i
posicions d’escalada a les dues jornades passades, arribe a la conclusió que
puc anar amb els moderadament ràpids, malgrat estar a un lloc discret en aquest
sub-grup. Calcule de forma aproximada que faré una escalada intermitja al grup
de les 9h, però que em permetrà d’abastir els últims corredors del grup de les
8:30h AM. Darrere de nosaltres està previst que isquen els més avantatjats, un
quart d’hora més tard, però el caràcter romancer de la majoria de nosaltres ha
provocat que se’ns tire el temps damunt i hem eixit junts a les 9:15h. Cap
problema. Al remat, seran 45 minuts de diferència entre el primer i el segon
grup. Un altre factor a l’hora de decidir en quin grup anar-hi és el fet de
poder dormir més i disposar de temps de sobra per als previs, cosa important
per a mi.
M’ha sentat bé
encetar l’escalada de forma suau i sense nervis, ja que ara em trobe tonificat
i perfectament activat. Estic al tram entre el tercer i el cinqué quilòmetre,
que presenten un pendent mitjà del 8%. S’ha endurit la pujada, sí, però em
trobe sorprenentment sencer. Ahir, val a dir, gaudí d’un bon massatge de
recuperació a l’habitació 514 de l’hotel, de manera que les cames han soltat la
sobrecàrrega i la tensió dels dies passats. Busque una cadència alta, superior
a les setanta revolucions per minut. En escalada és complicat mantenir valors
elevats, però quan ho aconseguisc note que les cames responen millor a llarg
termini, perquè el consum de glucogen minva i evite estats de fatiga muscular.
També, l’agilitat en la pedalada serveix per aprofitar millor la inèrcia del
moviment, el qual redueix els pics de contracció muscular a cada cop de pedal.
Convé, per tant, tractar de mantenir una rotació el més constant possible: el
que s’anomena una pedalada rodona.
El sisè quilòmetre
és un fals pla al 4%. És característic d’aquesta vessant de Passo Stelvio. Mentre que l’escalada
d’ahir no tenia treva, hui tindré un fals pla als quilòmetres 6, 10 (del 5’5%)
i 17 (al 3’5%). Tres treves en la batalla i un inici dolç de dos-mil metres. La
resta dels vint-i-dos quilòmetres d’ascensió es mantindran en valors que varien
entre el 7 i el 9’5%.
Malgrat les bones
sensacions, no vull confiar-me. En ciclisme, l’home del mall pot arribar en qualsevol moment, així que el concepte
d’escalada intel·ligent és clau. Definir aquest concepte és complexe, com ho és
el ciclista, el seu cos i la seua ment. Tot i això, vull formular-la amb
l’atreviment de qui és conscient de les seues pròpies imperfeccions: “escalada
intel·ligent és el ritme d’ascens que s’ajusta a les característiques físiques
del ciclista, la seua condició física en el moment de la pujada, el pendent
mitjà del port, la distància fins al cim, el quilometratge total de l’etapa, el
desnivell acumulat del recorregut complet, la presència de fatiga acumulada, la
previsió de posteriors etapes, la qualitat i quantitat de l’energia acumulada
en forma de glucogen, el nivell d’hidratació previ i durant l’escalada, el
descans, la temperatura, la humitat ambiental, la direcció del vent,
l’orientació de la vessant de la muntanya i l’altitud, tot plegat complementat
amb capacitat d’autoanàlisi, autoregulació i disposició mental a l’esforç”.
Heus ací la meua
hipòtesi: posar a la coctelera tots
aquests condicionants en la mesura justa per tal d’obenir l’elixir de
l’escalador. Complexe, certament. El pensament científic s’aplica al ciclisme,
és clar, però per molta monitorització del nivell d’esforç que es faça a l’ordinador
d’abord i per molta preparació del ciclista pel que fa a la interpretació
d’aquestes dades, no hi ha res com l’autoconeixement i la intuïció. Per cert,
en aquest viatge no tinc altre remei que ser intuïtiu, ja que no sé quin és el
meu ritme cardíac en cada moment, ni quina potència desenvolupe, ni tan sols
quina distància exacta estic recorrent. He de confiar en les sensacions, la
medició visual dels pendents i les distàncies, la percepció dels senyals que
m’envien els músculs, la interpretació del nivell d’oxigenació pulmonar, el
rètol que numera la tornante i un
llarg etcètera de factors que no poden ser descrits ara, però que són els que
em mantenen en equilibri sobre la bicicleta i en posició d’avançament constant.
M’estic permetent
fer totes aquestes elucubracions perquè em sent bé; molt millor del que
esperava ahir, quan descendia per ací mateix. Quan les sensacions són
negatives, la ment no es dedica a fer filosofia sobre el ciclisme, sinó a
sobreviure. Arribe a la conclusió, com tantes altres vegades, que la duresa
inherent a les elevacions més dures dels Pirineus, i ara dels Dolomites, són el
meu medi. És clar que sóc un ciclista que entrena a les muntanyes meridionals
del País Valencià, però és quan vinc a indrets com aquest que sent la plenitud com
a ciclista... i potser com a persona. Hui hauria d’estar rebentat, pujant
penosament aquesta elevació, però m’està ocorrent tot el contrari. Estic
experimentant l’adaptació fisiològica al medi natural per al que sembla que el
meu codi genètic està programat. Sense haver-hi estat mai, tinc la sensació que
aquesta és ma casa. Sense haver-hi practicat mai el ciclisme, em sent còmode i
àgil mentre escale per segona vegada Passo
Stelvio. M’he adaptat ràpidament i no tinc vergonya de dir-ho: em sent
superior. He crescut després de les dificultats. En aquest viatge s’ha donat a
la perfecció el paral·lelisme que sempre he predicat entre ciclisme i vida: he
superat angunioses dificultats físiques a l’etapa d’ahir, de la mateixa manera
que he hagut de reposar-me a la pèrdua de la bicicleta i la maleta. Allò que no
et mata et fa més fort, diuen.
No puge a tope per
precaució. El cos em demana més i jo faig autocontenció. A més, el paisatge
mereix que vaja amb pausa. Vull observar l’entorn a mesura que escale i pair la
transformació que pateix aquest com més ascendisc. Vegetació variada a l’inici.
Bosc atapeït d’abet alpí més amunt i ara, passat un coll... La meravella. He
arribat amb celeritat al fals pla del quilòmetre disset. Se m’ha fet fàcil.
Ací, el verd de la gespa i la pedra són l’únic que m’acompanya. Uns obrers
arreglen la carretera i em donen pas just quan em plante al davant de
l’operari. A dreta corre un rierol i a esquerra les vaques pasten. Un paisatge
idíl·lic que sona a descripció literària imaginària. Però no estic llegint ni
imaginant res. És el que tinc al davant. Sent la plenitud interna que sempre he
cercat a les meues expedicions. Són les proximitats a la felicitat. Albire,
allà dalt, Passo Stelvio, amb les
últimes tornanti que s’escorren com
un rèptil muntanya amunt. Qualsevol fotografia d’aquest espai és meravellosa,
però no hi ha res com viure-ho. Res com arribar-hi amb el teu propi esforç. No
és un regal, sinó el resultat del treball fet aquests últims mesos.
Seguisc pujant
semi-acompanyat. Passe i em passen alguns ciclistes. Sempre en càmera lenta.
Les diferències de velocitat entre els escaladors que ens hi trobem ací són
mínimes, de manera que quan passes algú, l’has estat observant prèviament
durant minuts; quan algú et passa, ho fa amb una diferència relativa de
velocitat tan baixa que permetria fer una presentació mútua d’un parell de
minuts fins que se separa de mi; posteriorment analitzaré el seu estil,
fisonomia i postura fins que es fa tan petit que perd detall.
Arribe a la primera
galeria. No té llum natural. Calcule que seran cent metres fins a l’eixida.
Veig la fi del túnel i la silueta d’un ciclista que està a punt d’eixir. Cada
pocs metres hi ha un llum a l’esquerra de la galeria. La làmpada és dèbil i de
color groc; projecta la meua ombra sobre la paret de la dreta. Mentre avance
pausadament, veig com la meua projecció m’avança una i altra vegada. Comence a
vore’m a mi mateix com un ciclista que s’aproxima per l’interior i que després
d’un instant en paral·lel m’avança irremediablement. Observe la figura repetida
una i altra vegada i reflexione amb la visió d’aquesta autoimatge. El jo
consecutiu que m’avança amb cada projecció lumínica em trasllada a una edat
distinta: el ciclista contemplatiu que recorria el Carrascar de la Font Roja fa
una vintena d’anys, el ciclista BTT que escalava els cims de la Mariola, la
seua cava arquejada, la caseta de vigilància de la Serrella i la Font de Forata
a l’Aitana, el ciclista amb bicicleta mixta que passava els estius amb els
amics a Penàguila fent les etapes de Seguró, Brisuela i Sella, el peregrí que
recorré O Camiño de Santiago, el
ciclista que estrenà la primera bici de carretera d’alumini... Són les vides de
Pantera, les vides que em passen pel flanc dret per tal de recordar-me que el
que sóc ara i ací és el fruit de les vides passades, aquelles que persisteixen
i no volen ser oblidades.
Acabe el tram de
galeries amb relativa rapidesa i em serveix per despertar de la dispersió
mental on caic quan escale ports de gran dimensió. L’acció de la pedalada es
repeteix milers de voltes durant escalades com aquesta i és ben fàcil entrar en
una desídia involuntària, una desconnexió que confabula per a que abandone la
concentració mental.
Queda el tram final
de revoltes de ferradura. A diferència d’ahir, malgrat haver superat el llindar
d’altitud, no tinc la menor sensació de mal d’altura. El rendiment continua
sent òptim. Les sensacions continuen sent extraordinàries. M’endinse en les tornanti i gaudisc com un xiquet amb la
joguina preferida. Comence a trobar ciclistes del primer grup. Són els últims,
clarament, perquè Biktor els acompanya. El guió s’ajusta de forma precisa al
que pensava a l’inici de l’escalda. Seguiré pujant i divertint-me amb les
revoltes de 180º i amb el paisatge que em precedeix. De tant en tant, però,
també mire arrere, per divisar la immensitat que queda a la meua esquena.
Queden escassament dos-cents mentres, mes he de fer un selfie. La vitalitat m’aclapara i la neu perpètua de la vora de la
carretera m’anima a autofotografiar-me per immortalitzar un gran moment.
M'ature. Em dóna igual el temps i la crono. Aquest instant s’ho val. Poc després
reprenc l’escalada. Dues tornanti i
fet. Possiblement, una de les millors escalades de la meua vida: Fausto Coppi
ha renascut.
Quan em trobe al
davant de l’avituallament, em ve el record d’ahir. Ho vaig passar bastant mal
amb la digestió i per poc no vaig haver de renunciar al segon port per
indisposició. Hui menjaré poc, per precaució. D’inici només menge fruits secs,
meló d’aigua, dos quarts de taronja i un grapat de panses.
Continue de prestat
amb la roba. Ahir vaig circular amb un equip de l’Étape Brasil que em deixaren els de Pirenaica. Ja toca que faça una despesa. Al cim hi ha diverses
botigues de records i disposen d’equipatges complets amb el distintiu del Stelvio. Aquesta adquisició tindrà una
doble funció: vestir-me, evidentment, i tenir un record del cim Coppi dels
Dolomites. A més, pense incorporar aquesta factura a la reclamació que
presentaré a Vueling per la pèrdua de
les maletes. A la primera tenda no trobe el que vull. Vaig a la del costat i
m’atén una dona molt amable. Em permet deixar la bicicleta recolzada a una de
les estanteries de fora. Em convida a entrar i m’ensenya roba diversa. Després d’una bona estona arribem al
que jo volia. Són un maillot i un culot de color negre, amb el ribetejat de la
bandera italiana a les mànigues i els camals, a més d’una inscripció que diu
“Cima Coppi” i abaix “Stelvio”. Als costats indica l’alçària del port: 2760 m i
9055 ft (peus: mesura de distància anglosaxona). És l’idoni. El compre amb
qualitat professional, que allò barat acaba eixint car.
Durant el procés de
pagament aprofite per fer conversa en italià. La dona em pregunta per la meua
procedència i per l’estat de les coses a l’Estat Espanyol. Li explique el gris
panorama que estem vivint. Ella m’escolta preocupada. Tot seguit, li pregunte
per la seua nacionalitat i si se sent italiana, suïssa o austríaca. Qui siamo tirolesi –expressa amb
convicció. La botiguera em parlarà aleshores del que significa per a ella ser
tirolesa, de la ubicació al mapa i de la identitat nacional pròpia.
Posteriorment, però, m’aclareix que la convicció de país no implica de cap
manera que no se senta, sobre tot, ciutadana del món. M’adone que és sincera en
comprovar la seua empatia cap a tot allò que jo li conte de les nostres terres
mediterrànies. Aquesta dualitat, sentiment identitari i cosmopolitisme, em
recorda a mi mateix quan dic que tinc molt clara la meua pertanyença al País
Valencià i que alhora em considere un ciutadà del món, un enamorat de la
diversitat cultural.
Bé, hauria de
tornar. He passat una bona estona fent romanç i visitant les botigues. He
avisat a algun membre de l’organització que estaria fent la despesa, però no
voldria tampoc que estigueren tots esperant-me. En tornar a l’aparcament veig
com estan ja procedint a fer el descens. M’hauré de donar pressa, que em quede
arrere. Agafe una barreta i un plàtan. M’abrigue ràpidament. Em dirigisc a la
vessant de Prato allo Stelvio. Faig unes pedalades ràpides per tal
d’incorporar-me.
Comence el
descendiment sense haver menjat massa. No sé si m’he confiat amb un àpat tan
lleuger, perquè queda una altra escalada ben exigent i tinc la fruita ja als
peus. Ara mateix em faria un entrepà ben a gust, però no puc fer aturar
l’expedició completa per un caprici culinari. Espere que la barreta i el plàtan
ho compensen. Crec que ho he fet bé, ja que si menge molt en altitud, podria
passar-me com ahir. A més, la mitja hora que he estat comprant ha sigut també
una experiència d’allò més enriquidora.
Biktor mana
aturar-se a tots a l’entrador d’una de les primeres tornanti. Falta algú. Parlen per l’intercomunicador per tal que
ningú no es quede desconnectat de l’expedició. Aquesta és una de les seues
principals preocupacions. De fet, fa dos dies, durant el sopar cridà l’atenció
sobre la manca de responsabilitat d’alguns qui continuaren l’etapa pel seu
compte sense previ avís. Com que aquesta marxa està organitzada, cal seguir les
instruccions i horaris que se’ns indiquen, per tal d’evitar ensurts de
qualsevol tipus. Una mica de consciència col·lectiva no va malament.
Finalment, arriben
els despistats i continuem la baixada. Per a mi, inicialment, és un plaer
visual fer aquest descens, ja que les vistes són de vertigen. Les muntanyes són
immenses i el dibuix de la carretera s’enfila per una vall quasi infinita.
Aquesta contemplació fa que haja de baixar amb relativa precaució. Més
endavant, m’adone que m’he retardat una mica i que vaig gairebé a cua. Ara em
concentre en l’aspecte ciclista; em dedique exclusivament a fer una bona
baixada, tècnica, ràpida i sense riscos extrems. Les revoltes de ferradura fan
complicat avançar els ciclistes que em precedeixen i que baixen més lents del
que a mi m’agrada, així que busque semi-rectes per fer els avançaments i
aconseguir la meua velocitat natural de descens. Avance posicions i veig al meu
davant el grup capdavanter. Són uns deu ciclistes, ja que la resta baixen al
seu ritme i sense cap pressa. Seguisc avançant fins que arribe a la seua alçada.
Ja hi sóc. He fet una progressió ràpida que demostra que comence a controlar
aquesta bicicleta. M’hi estic adaptant.
A mitjan descens,
fem una parada. Hem superat les 48 tornanti
i els frens trauen fum. De fet, fa olor a goma cremada; sembla que és la furgo.
En descendiments com aquest, la bicicleta és més àgil que els vehicles a quatre
rodes. Per tal de seguir-nos, la furgoneta ha hagut d’accelerar i frenar
constantment. Mentre esperem per reagrupar-nos, comente a Biktor que podrien
adquirir un drone per obtenir
fotografies i vídeos de les expedicions. Aconseguirien perspectives mai vistes
per als àlbums de fotos de les setmanes ciclistes. Em contesta que ja el tenen,
però que està espatllat. És un plus en el màrquetin de l’empresa, clarament. És
tan senzill com que un dels components de l’organització se situe al cim d’un
gran port i que controle el drone,
mentre pren fotografies i grava algun vídeo dels participants a vista d’ocell.
Un pas més en l’enregistrament visual de les marxes ciclistes. Serà una
passada.
Aquest petit
descans i el posterior reagrupament serveix també per comprovar que falten
bastants efectius (vint, aproximadament). Hui hi ha hagut una part important
del gran grup que ha decidit pegar mitja volta per tornar a l’hotel de Bormio després
de fer l’escalada a Passo Stelvio. Un
exemple més de gestió de l’esforç. És la cinquena etapa i alguns estan ja ben
cansats, així que és comprensible que vulguen acurtar l’etapa i preparar-se per
a demà. També hi haurà un parell que faran aquest descendiment i que pujaran a
la furgo durant l’escalada a Passo
Umbrail. Inclús, hi ha hagut qui s’ha prés el dia lliure: així de senzill.
Com que l’etapa comença i acaba al mateix punt, aprofitarà per anar a les
famoses termes de la ciutat per relaxar-se i fer una recuperació total. Per la
meua banda, hui tenia pensat fer autoanàlisi durant la primera escalada del
programa i prendre la decisió adalt, però m’he sentit excel·lentment bé, així
que continuaré amb el pla previst: completar les quatre etapes de manera
literal i exhaustiva. No vull deixar-me cap port sense recórrer.
Fem la segona part
del descens a alta velocitat, ja que en aquest sector la carretera és més
oberta i ampla. Enfilats i aprofitant l’estela del ciclista de davant, acabem
la baixada de forma ràpida i solvent. Disfrute com un xiquet.
Arriba el moment de
deixar Itàlia i aproximar-nos a Suïssa. Abans, però, com que el grup s’ha
tornat a fragmentar i cal deixar la roba sobrant al maleter de la furgo, fem
una altra parada. Una de les nostres furgonetes s’ha d’avançar amb els DNI dels europeus i els passaports
dels americans, per tal d’esperar-nos al costat de la tanca de la frontera amb
el país veí; només per si de cas. Ací torna a fer calor. Jo, com de costum,
m’arromangue els camals i les mànigues. Ho faig per llevar-me la ratlla del
moré que deixa la roba ajustada. En eixe precís moment del meu protocol
estiuenc s’apropa Gloria, la ciclista de Cantàbria: a ti tampoco te gusta la raya, eh? –em diu amb simpatia. Es que soy un poco presumido –li
conteste, fent broma. Amb aquesta trivialitat encetem una bona conversa,
d’aquelles estimulants, sobre les nostres respectives vides al seu poble
càntabre i al meu poble valencià. Hàbits i costums. La família. El treball. El
clima. L’afició a la jardineria i a l’horta. I com no, la bicicleta.
Ella no pot evitar excusar-se per la roba que porta ara mateix. Crec que sent un poc de vergonya, perquè per alguna raó no ha pogut recuperar el seu maillot i s’ha hagut de posar una samarreta interior de teixit de malla que algú li ha deixat. Està sexy, però no gose a dir-li-ho. La camiseta interior és semi-transparent i se li veu el sostenidor esportiu, el qual dóna una forma redona i exhuberant als seus pits. Mentre xarrem, de tant en tant, no puc evitar abaixar la mirada sense que ella ho sàpiga. Sortosament, les ulleres de sol fan discreta la meua indiscreció. L’última cosa que voldria és molestar-la.
Ella no pot evitar excusar-se per la roba que porta ara mateix. Crec que sent un poc de vergonya, perquè per alguna raó no ha pogut recuperar el seu maillot i s’ha hagut de posar una samarreta interior de teixit de malla que algú li ha deixat. Està sexy, però no gose a dir-li-ho. La camiseta interior és semi-transparent i se li veu el sostenidor esportiu, el qual dóna una forma redona i exhuberant als seus pits. Mentre xarrem, de tant en tant, no puc evitar abaixar la mirada sense que ella ho sàpiga. Sortosament, les ulleres de sol fan discreta la meua indiscreció. L’última cosa que voldria és molestar-la.
A partir d’ara, tot
és pujada, però no estarem escalant el port fins que ens desviem des de la
localitat suïssa de Santa Maria Im Müstair. Es tracta d’un recorregut de 20km
que farem tots agrupats. Entre mig, ens trobarem 7km al 5%. El perill d’aquests
trams de transició que piquen cap amunt
és que el ciclista consumeix una energia que li vindria bé a posteriori, durant
l’ascenció real del port. Cal prendre’s-ho amb paciència i seguir la roda dels
experts per tal de no buidar-nos abans d’hora. Esto son rampas de aproximación –diu Biktor–. ¡Menudo eufemismo! –responc entre rialles–. Després d’una desena de
quilòmetres arribem a la frontera. La tanca està alçada. La guàrdia svizzera ignora el nostre pas i sembla
confiada. No ha fet falta cap identificació. Comente a Xabi que una bona manera
d’entrar a Suïssa il·legalment seria camuflat com a ciclista, ja que a
nosaltres, segons expliquen, solen deixar-nos entrar al país sense passar cap
control fronterer, ja que donen per suposat que retornem a Itàlia per l’accés
nord. El salconduit: entrenar de valent durant sis mesos i pagar la
inscripció en Cycling Dolomiti.
Suïssa serà, doncs,
el territori que dibuixarà la segona escalada del dia: Passo Umbrail. L’ascensió no presenta una distància preocupant,
però aquells qui han fet aquest port anteriorment alerten de la seua
dificultat. Són només 13 quilòmetres, és cert, però el pendent mitjà és del
8’5%. Qualsevol pendent mitjà superior al 7% en indrets com els Dolomites o els
Pirineus, sempre són més durs. Els amics de les comarques de l’Alcoià-Comtat i
jo acostumem a fer la comparativa de pendents amb els ports valencians. Allà,
una inclinació mitjana del 8’5% no sembla ser dura. La diferència de percepció
radica en la diferència de llargària dels ports, que a les nostres terres no
acostumen a superar els 5km. Aquells que són més llargs, presenten pendents
encara inferiors perquè la part més pròxima a la mar Mediterrània no supera el
2% de promedi. En definitiva, la conclusió a què vull arribar és que aquest
8’5%, malgrat no ser un pendent radical ni assemblar-se per a res als
pencentatges màxims de Xorret de Catí (24%), es fa molt dur a causa de
l’acumulació de quilòmetres, de desnivell i d’etapes prèvies. Aquesta és la
meua tercera etapa i a hores d’ara he acumulat ja més de 6200 metres d’ascens
en només 250km. El consum calòric fins a aquest punt, just a peu de port de l’Umbrail, haurà superat les 7000 Calories
(valor estimat, ja que no dispose del GPS ni del cardiòmetre, però sé que habitualment
consumisc tantes calories com metres d’ascensió, amb un petit afegit d’entre el
5 i el 10%). Tot plegat, afrontar ara aquest port és una gran prova de
resistència per a mi.
Farem una última
parada prèvia a l’escalada, just al creuament on hem de prendre la carretera
del port, per tal d’esperar el grup de cua. No m’havia adonat, però durant el
nostre trànsit ascendent des de Prato fins a Müstair, hem perdut la meitat de
l’expedició, la qual arribarà en pocs minuts acompanyada de Zohiartze.
Els membres de Pirenaica, en comprovar que no falta
ningú dels participants, ens donen finalment carta blanca per començar
l’escalada. Abans d’arrancar m’assegure de tenir el bidó de 75cl ple d’aigua.
Durant la baixada he consumit la barreta energètica i ara mateix m’he empassat
el plàtan que tenia reservat a la butxaca posterior del maillot.
Doncs bé, només em
tinc a mi mateix, la Canyon i el bidó per fer aquesta segona ascenció.
Passo Umbrail comença amb una carta de presentació bastant agressiva. Ací no hi
ha quilòmetres inicials suaus. Primer quilòmetre al 9’5%, segon al 8’5%, tercer
al 10’5% i quart al 9’5%. Quatre mil metres caracteritzats per les revoltes
tancades i algunes rampes bastant per damunt del 10%. Justament en aquest tram
inicial, en aproximar-me a Biktor, aquest em fa una proposta: he pensado en lo tuyo y veo dos soluciones.
Puedo hacer un certificado oficial de nuestra empresa donde haga constar que no
has podido participar en el evento deportivo Cycling Dolomiti para que incluyas
en tu reclamación a la compañía aérea el precio íntegro de tu inscripción. Es
una opción arriesgada. Por otra parte, puedo certificar que estás inscrito en la
marcha cicloturista y que no has podido participar en las dos primeras etapas,
aparte de incluir el precio del alquiler de la bicicleta. Si hago esto último,
debo cobrarte la cantidad correspondiente a los 4 días de bici para que esté
justificado con factura y todo sea perfectamente legal. Si la reclamación se
resuelve a tu favor y te devuelven el precio del alquiler de la Canyon, perfecto.
Si no lo hacen, yo mismo te enviaré el precio íntegro que has pagado.
Jo l’escolte amb
atenció i tracte de ser objectiu en l’anàlisi de les propostes. Es confirma la
sensibilitat i la noblesa d’aquesta persona. La primera opció és, bàsicament,
jugar-s’ho tot a una carta, mentre que la segona s’ajusta més a la realitat. Biktor, te responderé arriba, cuando corone,
que ahora no termino de pensar bien. Necesito concentrarme en la subida. ¿Te
parece bien? –li explique. Ell no té cap problema i acordem lligar-ho tot més endavant.
No sé si m’estic equivocant amb la manera que estic gestionant tot aquest
enrenou amb les maletes i la bicicleta perduda, però els dies i les etapes als
Dolomites i Valtellina són ací i ara, de manera que estic posant sempre per
davant la vivència ciclista. Estic segur que en acabar el viatge podré
dedicar-me plenament a recuperar-ho tot i formalitzar una reclamació coherent i
defensable des del punt de vista de la justícia com a consumidor.
He estat sincer
quan li he dit que no podia prendre ara la decisió. L’exigència del port
comporta molta concentració i se’m fa difícil mantenir una conversa,
especialment quan implica una anàlisi freda i objectiva.
A pesar de la
duresa inicial de Passo Umbrail,
estic pujant amb relativa soltesa i seguisc trobant-me sencer. No tinc, però,
la frescor d’aquest matí a les cames, ni la vigorositat de l’escalada al Stelvio. Hauré de regular per no
colapsar més amunt. Passe els primers quilòmetres durs i manprenc ara un fals
pla que comença amb un quilòmetre al 7% i després un altre al 6%. És el període
idoni per beure i accelerar les cames. Cal prendre agilitat i guanyar en
avançada incrementant la relació mecànica entre el plat de 34 i els engranatges
posteriors. Quatre més dos igual a sis, diu la matemàtica. Tretze menys sis
igual a set, afirma l’aritmètica decimal. Estic gairebé a la meitat del port.
Aquests càlculs em
serveixen per fer-me una idea aproximada del que porte escalat i del que em
queda, amb una salvedat: no tinc el GPS. Faig àlgebra a partir de l’estudi del
perfil de l’etapa de hui que vaig fer ahir a la nit. M’agrada seure sobre el
llit a la revetlla i estudiar els ports. No voldria entrar en estats obsessius
ni massa precisos sobre les altimetries, però ve bé tenir una idea general del
que faré cada dia. La memòria em diu ara que els set últims quilòmetres seran
ben durs, tot estabilitzant-se en la mitjana del port: un 8’5%.
Novament,
relativitze la duresa del que m’espera pensant en com puge els ports de les
muntanyes pròximes a Alcoi quan em trobe amb pendents d’aquest tipus... Però hui
tot ha canviat. Sobtadament avance de forma mandrosa i em veig incapaç de
baixar de l’entranatge de 28 dents...
...He d’admetre que
estic cansat. He de reconéixer que he consumit el glucogen muscular. He
d’assumir que he perdut agilitat en la pedalada. He d’acceptar que no m’he
alimentat bé a l’avituallament de Passo
Stelvio. Trac comptes i no he menjat ni la quarta part del que necessite
per a una etapa com la de hui.
Estic a la fase
dura de Passo Umbrail i les cames no
obeeixen la voluntat. Les ordres mentals, transmeses a través del sistema
nerviós, no són reconegudes per les fibres musculars. M’he buidat. Quan el
glucogen s’exhaureix, els músculs no poden desenvolupar el seu treball a ple
rendiment. És el que ocorre internament quan el ciclista ha consumit el dipòsit
principal d’energia. M’he adonat del que m’està passant quan s’han endurit els
pendents després de la zona de descanset. He perdut la capacitat per canviar el
ritme i automàticament he passat a desenvolupar cadències que no superen les
60rpm. Vaig embarrat.
No tinc més remei
que refer la tàctica per escalar aquesta dura elevació. Els quilòmetres
restants hauré d’anar assegut, amb el desenvolupament 34:28, sense fer cap
canvi de ritme ni de pinyó, amb una cadència constant i tractant de mantenir-me
fort mentalment. Córrec el perill de caure cada vegada que m’alce sobre la bici
per falta de força i pèrdua de velocitat, però no tinc més remei que
incorporar-me de tant en tant si vull superar els increments puntuals de
pendent que em trobe als interiors de les revoltes. Toca posar en pràctica el
ciclisme de supervivència i res més. Se m’està fet dur, molt dur, duríssim. Per
moments tinc la temptació d’aturar-me i baixar de la bicicleta. De fet, si per
alguna raó accidental deixe de pedalejar, és probable que abandone. El dolor a
les cames és persistent. Per a més inri, l’altitud em perjudicarà més i més, de
forma progressiva com més amunt estiga.
He de mantenir-me
constant i persistent. La davallada del glucogen provoca que el metabolisme
utilitze el greix com a font d’energia principal. És el dipòsit de reserva. Em
tranquilitza saber que es tracta d’un dipòsit energètic quasi infinit. Segons
els estudis sobre rendiment esportiu, el ciclista té suficient greix acumulat
al seu cos com per realitzar set etapes com la de hui. És cert, també, que
l’esgotament és una altra cosa, ja que el corredor acabaria abandonant en algun
moment d’aquesta gran marató virtual de set grans etapes. La raó està
relacionada amb fallides en el sistema nerviós, els desequilibris minerals, la
volatilització de les vitamines, l’oxidació cel·lular i la desmotivació mental,
entre altres. Així doncs, si mantinc una ment suficientment freda i
calculadora, he de saber que puc arribar al cim de l’Umbrail, encara que siga a ritme suau i bastant per davall del
rendiment habitual d’escalada.
Les situacions
difícils desperten sempre en mi una fortalesa mental poc habitual en el meu dia
a dia. Paradoxalment, trobe motivadora aquesta situació. Si s’assumeix el
problema, és més fàcil encarar-lo. Jo l’he assumit. Hui no m’he alimentat bé.
He comés una errada de principiant. Assimilada la culpa, m’he refet i he
replantejat l’escalada.
El dolor muscular
ha desaparegut. Les cames funcionen ara com un automatisme insensible. La
duresa dels últims quilòmetres, l'activitat física de fons i les alertes que el tren inferior ha llançat
repetidament al cervell han provocat que aquest genere dopamina. Aquesta
substància química, activada a l'hipotàlam, s'ha fet càrrec d'insensibilitzar la musculatura inferior. No sent cap
dolor. El cos humà és complexe. El codi genètic està programat per a la
supervivència i per a la superació de les situacions de perill. Durant el
periple de pujada per aquesta meravella muntanyenca, la meua còrpora, sense aturar-se, ha fet les autocorreccions necessàries per adaptar-se a l’adversitat i
continuar el seu viatge.
Algú se m’ha posat
a roda. Veig de reüll que és un dels meu col·legues colombians. Estava ben
allunyat de mi, així que ha fet una aproximació d’allò més impressionant; una
demostració de poder, més tenint en compte com de dur és aquest port i els
quilòmetres que portem escalats en aquest jorn. D’inici, pressupose que després
de recuperar l’alé a roda meua, m’acabarà avançant. He observat aquest xicot
els dies previs i té unes característiques físiques envejables. És prim i
alhora molt musculat. Això li dóna un clar avantatge en aquest esport,
considerant la importància de tenir poc pes i uns músculs ben definits per al
ciclisme. Un altre aspecte que li dóna un clar avantatge respecte a mi és que
està habituat a l’altitud. Ara, a falta de quatre quilòmetres, haurem superat
els 2200 mentres d’alçària (com de costum, són càlculs mentals amb marge
d’error).
La seua presència
m’ha estimulat. Si més no, per a mi és un orgull estar fent de llebre d’algú a
qui considere superior en muntanya. El colombià m’ha despertat de l’estat
d’autocompassió. Em costa mantenir la relació mecànica 34:28, però seguiré amb
ella de forma persistent i invariable. Aniré a pinyó fixe fins al final i no
abaixaré el ritme. Seré la seua roda.
A més d’assumir el
paper de galgo, em pregunte en quin
estat es troba el meu acompanyant. A hores d’ara, ningú no va sobrat. Ha fet
un gran esforç per arribar a la meua alçada i ara, si vol continuar tot sol,
haurà d’incrementar el ritme indeleble que li he proposat. No vaig a davallar
en cap moment. Fa temps que vaig sol per la part alta del port i la seua
presència ha donat un sentit competitiu als quilòmetres finals. Recorde, anys
arrere, quan Indurain aconseguia despenjar els oponents sense fer cap canvi de
ritme. Simplement, els rebentava perquè arribava un moment que no podien
continuar amb eixe nivell d’esforç. Vaig just de forces, però la manca de
sensació de fatiga a les cames i l’estat mental de convenciment que m’aclapara
em fan pensar que no m’avançarà.
Quan tens algú a
roda, poden haver dues reaccions: o t’emparelles per fer conversa i acabar el
port tranquil i en companyia o decideixes marcar un ritme intens per entrar en
una mena de picapunt sà, que al remat és una bona manera de millorar com a
escalador i saber enfrontar-se a situacions límit. He triat la segona. La raó
no sé ben bé quina és. Si bé anys enrere era un ciclista contemplatiu que mai
no es preocupava per anar davant o darrere en les escalades, els últims anys he
adquirit un caràcter més competitiu que m’ha ajudat a depurar les meues dots
com a ciclista grimpeur. Comandar les
escalades a les eixides de dissabte amb el CBR
Team, tot marcant un ritme exigent, i seguir la roda dels millors
escaladors quan fan un canvi de ritme és una bona manera de perfeccionar les
capacitats per ascendir ports de muntanya. Sempre he estat en contra de la
competitivitat, en el sentit més negatiu del mot. Arribar el primer al cim a
costa de trencar el ritme dels col·legues, prioritzar el guany personal al
benefici del grup, anteposar la victòria merament posicional al goig de rodar
en companyia, fer arrancades sobtades al darrer port sense haver col·laborat
prèviament als trams de transició... Són actituds competitives repudiables. En
canvi, quan la pseudocompetició entre amics es dóna de forma consentida i
assumida per part de tots els participants i es respon en tot cas amb noblesa,
honestedat i sentit col·lectiu, és una bona manera d’entrenar i millorar com a
ciclista. Doncs bé, és eixe puntet competitiu el que m’està mantenint indeleble
en la pedalada, tot arrossegant el colombià en sentit ascendent.
Sent com si tossira
el meu perseguidor. Continue. Seguiré sense girar el cap. No ho he fet des del
principi. Odie quan els ciclistes que van al davant miren cap arrere
constantment. Quan estic al sofà veient una carrera sempre maleïsc eixa acció.
I sempre dic entre dents: tu tira avant
sense mirar a ningú!
Passats uns segons,
deixe de sentir la presència de l’amic colombià. S’ha despenjat. Aquella tos, o
alenada, o soroll indescriptible, ha sigut l’últim bufit al meu bescoll.
Reconec que una ràfega d’orgull recorre les meues venes. Ha sigut l’esperit de
Fausto Coppi, que ha pres possessió de la meua ànima. Després d’un quilòmetre
amb el perseguidor a roda, continue sol novament i em mantinc invariable en el
ritme. Reserve el pinyó del trenta-dos per al Mortirolo. Sé que podria usar-lo ara, que alleugeriria la duresa
del port, però també pense que si utilitze hui la corona més gran, demà, al mur
que ens espera, ja hauré gastat el comodí. No estarem parlant d’un pendent
mitjà del 8’5%, sinó de l’11%. Reservem-lo doncs.
No pot ser! Per l’amor de Déu!
–pronuncie desesperat. Queden tres quilòmetres. Sincerament, pensava que estava
més aprop del cim. Acabe de xafar la ratlla que ho indica, així que no hi ha
possibilitat d’error. A més, en aquesta zona, cada vegada que supere unes tornanti i arribe a la part alta d’un
turó, en comptes de vore el Passo, em
trobe un altre grup de revoltes que acaben en un altre turó. He perdut el
compte de les decepcions que he tingut cada vegada que he superat el grup de
corbes i no he vist la fi. Realment desesperant. Aquest port és, mentalment,
dels més durs que he patit mai.
Precisament a la
part alta d’una d’aquestes llomes observe el camí fet i veig com el colombià m’està
mirant. Em saluda tímidament. Està quatre revoltes més abaix. Camina lentament.
Alça el braç lentament. Avança lentament. Lentament, com tots aquells qui estem
sofrint la duresa del ciclisme en la seua màxima expressió. Li torne la
salutació en símbol d’amistat. No tinc més remei que combinar la posició
asseguda amb estones cada vegada més llargues plantat sobre la bicicleta. Cada
revolta son vint segons elevat sobre els pedals amb una cadència tremendament
baixa.
Ratlla de dos
quilòmetres. A Suïssa l’espai es recorre més lentament, el mal d’altura arriba
més prompte, l’asfalt presenta una major fricció, l’acceleració de la gravetat
té un valor superior als 9’8 metres per segon al quadrat, el temps s'alenteix, els batecs del cor redueixen la seua força, l’oxigenació de la sang
és inferior, l’acumulació de fatiga s’accelera, els micro-trencaments de fibres
musculars es multipliquen, l’oxidació de les cèl·lules augmenta
logarítmicament, l’envelliment esdevé prematur, la geometria de la bicicleta
distorsiona les seues proporcions, els mecanismes perden funcionalitat, el
llindar de lactat descendeix, el nivell de VO2 màx minva. Ací, al port suís de Passo Umbrail, m’estic deixant la pell.
Últim quilòmetre.
L’angúnia s’alleugereix. El final és al 7’5%, un valor baix comparat amb els
últims dos-mil metres recorreguts, que foren al 9’5%. Se’m fa relativament
senzill i em tranquilitze en vore que la penitència finalment acabarà. Seguiré
sense abaixar a l’engranatge de 25 dents, malgrat la reducció en el pendent.
Vull acabar amb un increment en la cadència, per tal de descansar les cames de
l’esforç realitzat. Major agilitat i menor nivell d’esforç ajudaran a reduir
l’acumulació de lactat, que demà podria perjudicar-me. Acabar suau em servirà,
també, per fer una parada progressiva d’ací a l’avituallament.
Finalment veig el
camió i alguns companys que ja han arribat. Arribe i expresse en veu alta: ¡Esto ha sido durísimo! ¡De lo más duro que
he hecho en mi vida! Javier, ¿tienes una cerveza?
El meu estimat
col·lega cuiner me’n trau una. Després d’agrair-li el detall l’obric i em bec
mitja botella de Peronni d’un glop.
Honestament, una de les millors cerveses que mai he begut. I és que després
d’una pallissa com la de hui, aquest líquid de malt d'ordi fermentat sap millor que
mai.
Passats uns minuts,
mentre prepare un bon entrepà amb oli d’oliva, formatge, besanca de titot i
xorís, arriba el ciclista sud-americà. Ve directament i m’estreny la mà: buen paso –exclama. Demostra certa
admiració en la manera que s’ha dirigit a mi. També ha revelat ser una persona
noble, d’aquelles que saben reconéixer esportivament les virtuts esportives
dels altres. La seua reacció m’ha marcat i m’ha provocat una admiració que
supera el seu valor com a ciclista: és una gran persona. Un gran home aquest
colombià. En la nostra curta conversa, contrastem la duresa d’aquesta ascenció
i les sensacions viscudes: tots dos ho hem passat malament i hem arribat al cim
victoriosos.
M’empasse l’entrepà
ben a gust i a posteriori em reballe sobre la gespa. Al davant, el paisatge és,
una vegada més, al·lucinant. Una enorme paret de roca vertical destaca sobre
les laderes verdes i pedregoses. És un privilegi trobar-m’hi ací, justament en
aquest indret. No vull oblidar el que veig. Vull recordar per sempre el que
sent. Tanque els ulls. Els amics, cada vegada més nombrosos, asseguts pels meus
voltants, fan conversa distesa. Predominen les bromes i les rialles, mentre que
jo caic lentament en un dolç somni...
...Venga, nos vamos –diu el comandant en
veu alta. Desperte de la migdiada, m’alce una mica desorientat i torne a Jordi
l’impermeable que m’havia deixat. El català ha sigut d’aquells qui més sensibles
han estat amb la meua situació i sempre ha estat pendent que tinguera tot el
que necessite, oferint-me qualsevol peça de roba o complement que em vinguera
bé. Li estic molt agraït. Com que en descendir uns centenars de metres, tornarà
a fer calor, pressupose que m’apanyaré amb el meu, que és més lleuger.
Accedirem ara a la
connexió de Passo Umbrail amb Passo Stelvio. Arribats al creuament, a
dos quilòmetres més o menys del Cim Coppi, trencarem a dreta i repetirem el descens
que férem ahir. Faré una baixada econòmica des del punt de vista del consum
d’energia. Vull digerir bé el complet dinar que m’he regalat adalt i reduir al
mínim el treball muscular. La solució és descendir a roda dels més voluminosos
i aprofitar l’absorció del sotavent que produeixen per arribar a l’hotel de Bormio havent
iniciat ja la meua recuperació. Aquesta etapa passará a ser, definitivament,
una de les més importants de la meua vida com a ciclista.








Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada