Estic cansat. La
dura etapa d’ahir em buidà i no he pogut recuperar completament. Alçar-me amb
aquesta sensació és preocupant. Anit em costà agafar la son. De vegades, quan
el cansament és tan intens, es fa complicat adormir-se. Tampoc no he tingut una
nit seguida, ja que m’he despertat un parell de voltes i els somnis han sigut
inquiets. Em proporciona certa confiança en les meues capacitats el fet que de
vegades m’alce fatigat i em recupere al llarg del dia, a mesura que el rellotge
biològic es resitua i li proporcione les dosis adients d’activitat i
alimentació. Espere, doncs, poder afrontar aquesta etapa històrica per a mi amb
la solvència necessària. Sortosament, tindrem un descendiment suau de trenta
quilòmetres fins a Mazzo di Valtellina, abans d’entrar en batalla amb el Passo Mortirolo.
A l’hora de valorar
les dificultats que ha de superar el ciclista, potser siga més realista pensar
en el conjunt de ports que s’acumulen al llarg del dia. Especialment, cal
considerar que el coeficient de duresa de cada elevació canvia de forma
relativa segons l’ordre a l’etapa i la distància total recorreguda. Les
sensacions que té el corredor són variables en funció de l’acumulació de
fatiga, el qual pot provocar que un port molt dur, per estar situat a l’inici
de l’etapa o fins i tot de la setmana ciclista, done la sensació que és més
senzill de superar que altres que tenen un menor coeficient de duresa, però que
estan disposats al final de la jornada o del periple setmanal (l’experiència
viscuda ahir amb Passo Umbrail n’és
un bon exemple).
Les valoracions que
proporciona l’organització i que fan referència al CDE (coeficient de duresa de
l’etapa) no tenen en consideració la seua posició al llarg del critèrium de sis
dies, però són un bon indicador de les dificultats que els ciclistes haurem
hagut de superar si la recuperació entre etapes ha sigut completa. El rànquing
seria el següent: l’etapa dos, que tenia una valoració sobre el paper de 1143,
patí una reducció d’aquest valor per l’eliminació dels dos últims ports a causa
de la meteorologia adversa, de manera que tingué una dificultat d’entre 500 i
550 punts, segons les meues estimacions; a continuació, l’etapa 3 (on em vaig
incorporar) presentà un CDE aproximat de 600 graus, tenint en compte la
sustitució de San Pellegrino per la Marmolada; en tercera posició tenim
l’etapa d’ahir, la número 5, que sumà 807 punts; tot seguit la quarta etapa,
amb 900 punts més o menys, després del descartament de Bormio 2000 per falta de temps; en cinqué lloc l’etapa de hui (la
sisena i última del critèrium), que si la complete haurà presentat una
dificultat de 1019 unitats; i finalment la primera etapa, la qual recorria 5 passi, i que sumà un coeficient de 1176
punts, de manera que fou la més dura per als participants (això explica la seua
disposició a l’inici de la randonné setmanal).
Fent ara una
comparativa entre les dues etapes més dures de Cycling Dolomiti 2016, la primera, amb 1176 punts, acumulà un
desnivell de 3518 metres en 104’5 km de recorregut. En canvi, la de hui sumarà
un ascens positiu de 3171 metres en una distància total de 114’5 km. Tot i les
seues similituds quant al desnivell acumulat i la distància, presenten una
diferència ostensible pel que fa al perfil, ja que la primera recorré cinc
ports de muntanya, mentre que la de hui sumarà valors similars amb només dues
elevacions. És aquesta la principal qüestió a tenir en compte: prefereix el
ciclista haver de superar cinc ports de muntanya de dificultat menor o dues ascensions amb
coeficients de duresa elevats? Personalment se’m fa més fàcil regular l’esforç
amb dos ports durs que amb cinc de menor entitat (efecte trenca-cames), a més
de la motivació extra que implica la superació dels mites històrics del
ciclisme (Mortirolo i Gavia són dues legendes del Giro d’Italia).
8 de juliol de 2016. 8:45h. Bormio, Itàlia.
No tinc més remei
que aprofitar la transició fins a peu de port per tal de preparar el cos. El
ritme suau que portem en aquest lleuger descens fins a Mazzo di Valtellina
m’està activant, alhora que està “resetejant” el meu organisme. És un
”reseteig” el que necessite, ja que si aconseguisc posar el cos en els valors estàndard,
podré pujar Mortirolo amb garanties.
Es tracta de 30km que combinen el terreny pla amb un descens quasi
imperceptible.
Biktor atura el
grup en determinat punt de la carretera i ens demana que ens arrimem al marge
dret. Ens trobem a la vora del riu i en tot moment hem estat recorrent el seu
camí natural, el qual baixa a poc a poc per aquesta vall. Ens assenyala la
muntanya que tenim a dreta, on podem percebre fàcilment que en algun moment hi
ha hagut un gran lliscament de terres. Fa uns anys, una quantitat enorme de terra i roca es
desprengué de la ladera en plena tormenta. Aquesta enorme massa sòlida quedà
acumulada al fons de la vall i bloquejà el pas de l’aigua. Es formà llavors un
dic de contenció de tal magnitud que l’aigua s’embassà i pujà el nivell fins al
punt d’inundar el poble que hi ha riu amunt. Fou una catàstrofe que en poques hores s’emportà
per davant les vides de molts habitants de la zona, malhauradament.
Després d’aquesta
corprenedora història continuem la marxa amb el màxim respecte per l’entorn que
ens envolta i sensibilitzats amb el drama que visqueren els pobladors d’aquest
indret. Seguirem descendint per uns minuts més fins que arribem a Mazzo di
Valtellina. En l’aproximació tindré una bona conversa amb el meu amic burgalés,
molt sensibilitzat amb el problema de la corrupció valenciana i curiós per
conéixer la meua opinió. Arribe a la conclusió, després de parlar amb ell, que
des de fora es perceb aquest problema amb molta preocupació, malgrat no
afectar-los directament. La perspectiva d’aquest amic castellà em recorda que
de vegades els problemes s’observen millor des d’una certa distància, ja que
sembla que nosaltres, els valencians, vivim en una mena d’anestèsia política,
on tot és possible i mai no passa res. Faig meua la seua indignació.
I bé, tot aquest recorregut
a ritme suau, la història de la catàstrofe natural i la interessant conversa
sobre política valenciana han aconseguit posar en valors de fàbrica el meu
organisme, tot just quan arribem a Mazzo per començar la primera escalada.
Ho tinc ben clar, des
del primer moment posaré la corona de 32 dents i buscaré un ritme suau. Tractaré de
combinar en tot moment les tres postures habituals (avançada, sobre la barra
del manillar i alçat) i m’ho prendré amb molta filosofia.
L’inici de l’infern
comença al mateix poble, de manera que les dures rampes inicials són carrerons
que ascendeixen ràpidament sobre la petita localitat. Se’m fa familiar aquest
primer quilòmetre, ja que em recorda el començament de la pujada a la Font de
l’Arbre des de Confrides, al País Valencià meridional: carrers estrets,
pendents que per moments superen de sobra el 15% i alguns habitants locals que ens veuen
passar amb desinterés, abstrets en les seues tasques quotidianes.
Superat aquest
inici urbà, seguim ascendint rampes que no donen treva en una àrea de conreu
pròxima a Mazzo. Ací, la distància entre casetes és cada vegada major i a totes
dues bandes s’extenen hortes i camps de conreu de caire minifundista,
treballats probablement per particulars de la localitat.
A poc a poc, però,
anirem abandonant aquest paisatge semi-urbà per arribar a una zona de bosc que
ens acompanyarà fins a gairebé el final. Les rampes no se’m fan dures, degut a
la baixa relació de transmissió mecànica que porte: 34:32. És realment còmode
pujar així quan els pendents estan en tot moment per damunt del 10%, de manera que supere
amb relativa facilitat les rampes pròximes al 20%. Busque la comoditat,
sobretot. M’oblide de la cadència i del ritme. L’objectiu és passar la paret de
12 quilòmetres que tenim al davant amb una enorme dosi de paciència. Cal molta
d’aquesta paciència, perquè desesperar en ports com aquest és el més fàcil. Els
ciclistes de carretera valencians no estem acostumats a aquesta mena de ports.
No tenim un camp d’entrenament on els pendents superiors al 10% perduren durant
12 quilòmetres, de manera que hem de canviar la perspectiva i no pensar en qui
portem davant, ni en la velocitat, ni en la posició ni en la cadència. Només
superar el mur. Eixa és la meua simple pretensió.
Ahir tildàvem
l’escalada al Mortirolo com a un
exercici de “ciclo-culturisme”. De fet, ací la proporció d’importància
d’aspectes com el ritme cardíac i la intensitat esportiva és menor; en canvi,
el treball muscular cobra un protagonisme absolut, a causa del fort pendent.
Així doncs, considerem-ho un gimàs a l’aire lliure.
En aquest primer
terç del port encara es pot vore relativament pròxim a tot el personal. De fet,
justament al meu davant presencie una situació una mica dantesca, ja que un
col·lega que puja plantat sobre la bicicleta, fent un sobreesforç evident en
una rampa que llisca el 17%, acaba perdent l’equilibri i cau a terra. La raó
d’aquest bac ha sigut que el ciclista anava quasi parat i la rotació de la
pedalada era molt lenta. En la variació de la direcció de la roda a dreta i
esquerra, propi del vaivé que fa el ciclista quan va aixecat, ha incrementat el
grau de tal forma que s’ha quedat del tot aturat. Per sort, la trompada no ha
provocat cap ferida i ha pogut continuar. El seu exemple posa sobre la taula
l’exigent nivell de dificultat que està presentant aquest infern italià.
Jo seguiré al meu
ritme després de preguntar al ciclista si està bé. Ací, les diferències de
velocitat entre nosaltres són ínfimes. No tinc el menor interés en passar a
ningú, ni tampoc en cebar-me a roda si algú em supera. Em repetisc constantment
que el Mortirolo hi ha que passar-lo,
simplement això. També em recorde a mi mateix, intencionadament, que he
entrenat pendents prolongades superiors al 10% al Castell de Cocentaina i a
l’Ermita de Sant Antoni d’Alcoi, per tal d’encarar aquesta dificultat amb la
fisiologia preparada i l’aprenentatge en l’ús del pinyó del 32 assimilat. De
fet, a la bicicleta que s’ha perdut i que espere recuperar algun dia havia
instal·lat aquest engranatge, pensant precisament en aquest port. A més, aquests
dies, quan he tingut la temptació d’usar-lo, sempre m’he dit que quedava
reservat per a hui. I de moment funciona, perquè em sent relativament àgil amb
aquestes rampes infernals.
Val a dir que el Mortirolo dóna petites treves de tant en
tant, quan per una desena de metres rebaixa la seua oposició a valors inferiors
al 10%. Això em permet alenar i oxigenar les cames. Les altimetries, de
vegades, amaguen algun secret. Estic segur que no sóc l’únic qui, després
d’estudiar els pendents mitjans d’un port, resulta que sobre el terreny els
pendents són bastant majors del que diuen les referències. L’explicació és la
següent: una cosa són els valors mitjans i una altra ben distinta els pendents
predominants; en el cas del Mortirolo, el pendent mitjà està en el 10’9%,
mentre que la inclinació que estem sofrint quasi tot el temps està bastant per
damunt. Són els falsos plans els que redueixen la mitjana.
Vaig de bon rotllo
quasi tot el temps, en el sentit que per rebaixar el patiment i suavitzar els
nervis xarre amb tots aquells qui em trobe pel camí, fent broma i conversant de
forma col·loquial. Podria fer crònica de la tortura que significa aquesta
ascensió i del dolor que pateixen les meues cames, especialment al quilòmetre
5, on el pendent mitjà és del 14’5%, però a risc de perdre èpica en la meua
redacció dels fets, no estic vivint cap infern. La modesta desmultiplicació
entre engranatges i la filosofia contemplativa amb què estic pujant han
aconseguit que el temut Mortirolo
passe a ser una experiència positiva en tots els sentits. Estic ja a mitjan
escalada i m’encanta aquesta carretera: estreta, ben asfaltada, sense línia
divisòria i flanquejada a totes dues bandes per un bosc atepeït, el qual
conserva la humitat necessària per tenir el sòl cobert amb un llit de
falgueres. És allò que no es conta mai a les curses quan es passa per ací. La
seua fama està en la dificultat i l’èpica de les lluites viscudes entre els
millors ciclistes del panorama internacional, mes també hi ha un valor
ambiental que estic tenint la sort de contemplar mentre pedaleje pausadament.
Encara que semble impossible, és plausible escalar aquesta paret i gaudir-la
alhora.
La relativa
comoditat amb que ascendisc (i dic “relativa”) em permet d’anilitzar la
diferència entre els ciclistes que usem la corona del 32 i els que no tenen res
més gran que el 28. Aquests últims van barrats, certament. La major part del
temps s’han d’alçar sobre la bicicleta, o també van asseguts pegant cabotades.
A més, alguns d’ells van més lents que aquells qui portem el 32, malgrat la
seua major relació de transmissió. L’explicació està en la dificultat per
pedalejar, el qual provoca cadències molt lentes. És també especialment valuós
l’esforç de superació personal que fan els ciclistes més pesats, com és el cas
d’Óscar, el de Gasteiz, qui supera
segurament els 90kg. Puc vore, ara que estic a la seua roda, com aprofita tot
el seu pes per fer la pedalada plantat, alternadament sobre els dos pedals. En
situacions extremes com aquesta el pes corporal és una força afegida a
l’exercida pels músculs.
Arribe a les tornanti que defineixen l’últim terç del
perfil. Cada vegada em sent més recuperat de l’etapa d'ahir. És la recuperació
sobre la marxa que esperava tenir, ja que en cas contrari, amb el cansament que
tenia en alçar-me del llit, ara estaria patint de valent. En una tornante a esquerra trobe el monument a
Marco Pantani, el campió italià que representà el seu país en innumerables
batalles ací mateix a finals del segle XX: li presente els meus honors amb una
mirada admirada i certa ambició en la pedalada.
Les revoltes se
succeeixen amb relativa rapidesa. A partir d’aquest moment, són tres els
quilòmetres que resten per coronar i el compte enrere s’accelera. Com qui
lluita contra un oponent i sap que està a punt de véncer-lo, opte per no
rematar la víctima encara i gaudir de la dolçor de la victòria a poc a poc, pas
a pas, pedalada a pedalada, cop a cop. No tinc pressa per coronar. Vull rematar
el gegant amb una consecució de petits atacs fins a la rematada final, gaudir de
la glòria d’aquesta ascensió en inacabable victòria, perdurable per sempre més.
La proximitat del
cim i la visió de la línia d’últim quilòmetre m’empenten a accelerar
progressivament i a completar l’escalada a ritme viu. Abans d’això, però, trobe
una altra situació d’aquelles extranyes que no acabe d’entendre. Un ciclista
que no és del nostre grup em sobrepassa per l’esquerra i no retorna a la part
dreta de la carretera. Al llarg de tota la pujada hi ha hagut cotxes que ens
passen i amb qui hem hagut de conviure seguint les senzilles normes de
circulació que tots coneixem: mantenir-nos a la dreta i deixar que avancen els
vehicles. Doncs bé, aquest ciclista es manté a l’esquerra mentre un cotxe
m’avança i es genera el conflicte a cent metres de mi. S’atura la conductora
del cotxe per increpar el ciclista, mentre jo avance entre mig de la discussió
fent equilibris per no haver de posar peu a terra.
Passada aquesta situació anecdòtica, continuaré ciclant amb un sobtat atac d’emocions, en sentir-me sobrepassat pel significat
d’aquesta ascensió per a mi, somiada des de fa tants anys i lluitada
metòdicament des dels primers entrenaments. Torne a plorar, aclaparat de pura
felicitat... Torne a gemecar d’alegria... Torne a esclatar en goig.
En arribar-hi
m’aprope al meu amic colombià, aquell amb qui em mesurí ahir en plena agonia. Hoy no me has dado ninguna oportunidad. Has
salido tan rápido que ya no te he visto el pelo –li expresse entre rialles
i amb un nou estreny de mà. Aquest xicot no volia haver-me de trobar pel camí: a
l’inici del Mortirolo no ha perdut ni
un segon i ha arrancat la pujada ràpidament, mentre jo em preparava a peu de
port.
El sentiment de
satisfacció és màxim, atés que el meu estat físic s’ha capgirat al llarg del
matí. De l’esgotament inicial he passat a escalar enèrgicament i amb les millors
sensacions que podia imaginar, així que done per superat un dels reptes més
durs a què mai he hagut d’enfrontar-me com a ciclista amateur.
Però compte,
Pantera, esmorza bé i descansa, que per davant tens el Gavia –pronuncie
mentalment. Haver pujat el Mortirolo
a aquest ritme tranquil i amb la corona de 32 dents m’ha d’haver servit no
només per escalar còmode, sinó per reservar energies, ja que el segon port del
dia també és d’allò més exigent: 16 km, 1305 metres de desnivell i un pendent
mitjà del 8’2%. Aquest port, a més, superarà el llindar d’altitud, ja que
finalitza a 2621 msnm.
Després d’un llarg
avituallament, on hem tingut temps de sobra per digerir l’àpat reballats sobre
la gespa en agradable conversa, reprenem la marxa per descendir el Mortirolo per la cara oposada. Una
vessant que, pel que veig mentre descendisc, sembla ser ben atractiva també des
del punt de vista de l’escalador. Per aquest costat també es repeteixen els
viratges tancats a la part alta i el pendent és similar. La diferència
principal és la llargària, que no supera els 9 km. A hores d’ara, endinsat
plenament en la quarta etapa, em trobe més integrat amb la Canyon, de manera
que la conduisc còmodament i amb confiança. Sent que per fi domine la màquina
i descendisc amb seguretat. És ara, doncs, quan em plantege fer un descens més
ràpid de l’habitual i assumisc alguns riscos controlats.
He començat el
descendiment molt endarrerit; típic en mi quan em relaxe de la menera que ho he
fet al cim; els sentits s’han apaivagat i les alertes s’han apagat; he deixat
d’escoltar fins i tot l’avís de Biktor per reprendre el recorregut.
Comence, per tant,
a cua, però aquesta circumstància, quan la carretera està en bones condicions,
és un repte d’allò més motivador. Avançar posicions des del darrere fins a
arribar a cap de cursa és un treball tècnic, exigent i divertit, on els sentits
han d’estar al màxim del seu rendiment. He de maximitzar la depuració en el
traçat de les revoltes, a més d’avançar els ciclistes de forma segura. Espere
sempre a tenir bona visibilitat i distància suficient per superar els companys
i seguir amb aquest descendiment vertiginós. Ha sigut a l’últim dia, però per
fi note sintonia amb la flaca. Les primeres tornanti
han estat molt tècniques i ajustar la frenada ha implicat un repte constant,
mentre que ací, a la meitat més baixa del port, les semi-rectes m’estan
permetent agafar velocitats importants, on supere els corredors més prudents.
No tinc GPS per comprovar la velocitat, però per moments puc haver superat els
80 km/h. Quan el perfil ho permet, m’assec sobre la barra superior del quadre
per abaixar el centre de gravetat, reduir la fricció amb el vent i incrementar
significativament la velocitat. Trepidant!
No he aconseguit
posar-me en cap, però sí molt pròxim a la grupeta capdavantera poc abans
d’arribar a peu de port. Ací descansem i esperem els endarrerits mentre ens
llevem la roba de sobra. Les sensacions són magnífiques i davant la perspectiva de
l’última escalada del periple dolomític tinc una barreja de sentiments que s’amunteguen
al meu interior: satisfacció davant la previsible finalització íntegra de les quatre
etapes on he participat, il·lusió per l’escalada al mític Passo di Gavia, tristesa per l’acabament d’aquesta aventura
ciclista, orgull pel nivell esportiu exhibit aquestes jornades... Complexa
barreja emocional que m’aclapara de sobte mentre em mantinc inactiu a la vora
de la carretera.
Doncs bé, per
davant queda un recorregut ascendent que ha de servir d’aproximació al Gavia.
Es tracta de 17 km entre el 3% i el 4% de pendent que farem en dos grups
diferenciats, per tal d’optimitzar la convivència amb els automòbils. Una
vegada més apliquem aquesta estratègia en un bon exemple de civisme i prudència
per part de l’organització.
Vaig assignat amb
el grup que encapçala Zohiartze Amatria. El d’Iruña, amb l’agilitat de pedalda
habitual i el seu caràcter decidit comença aquesta llarga rampa d’aproximació a
velocitat moderada, de manera que ningú no es quede despenjat. La seua
principal escomesa en aquesta conducció del grup és que aquests disset
quilòmetres no sentencien cap membre abans de començar l’ascenció oficial al
port italià. És inevitable fer la comparació amb Passo Umbrail i les rampes d’aproximació que férem abans per
Suïssa. Fou una etapa dura aquella i el ritme moderat que posàrem en pràctica fins a peu de
port no pogué evitar la davallada de forces que
tinguérem alguns ciclistes durant l’escalada posterior. Espere doncs que hui
mantinguem les energies intactes en el moment arribem a Ponte di Legno, on arranca
l’ascenció.
El ritme esportiu
dóna marge per a la conversa, així que aprofite per parlar amb un altre
col·lega burgalés, amb qui canvie impressions sobre l’estil de vida castellà
lleonés i el caràcter mediterrani. Enriquidor, com sempre, poder contrastar
formes de vida i maneres de negociar tan distintes, ja que aquest xicot ha
viatjat al Sud del País Valencià i a Múrcia per qüestions comercials. La seua
versió d’aquestes visites reforça la idea que si la tosquedat del caràcter
burgalés és compensada amb una gran dosi d’honestedat, la nostra simpatia i
tracte afable són descompensats amb manca de serietat i de professionalitat en
els negocis. No em ve de nou i podria ser exportat a altres àmbits...
A la fi, arribem al
desviament de Ponte di Legno. Creuem per canviar a una carretera més estreta i
el poble queda a esquerra. Avancem per descendir dos-cents metres i trobem a
dreta, aparcada, la furgoneta que ens donarà assistència durant l’escalada.
Ahí, qui ho considere, podrà deixar la roba que li puga sobrar i agafar algun
aliment en forma de fruita o barreta energètica. En el meu cas, menge un plàtan
i dese una barreta a la butxaca posterior del maillot.
Torne a no estar
insegur. Torne a sentir-me convençut. Novament, en sent concentrat i disposat.
Aquesta és una altra d’aquelles escalades desitjades. Al davant, la mítica del
ciclisme cobra vida. Xafaré la mateixa carretera que els grans corredors a
nivell mundial des de fa un segle de Giro. Ascendiré més aprop del cel, una
vegada més. Tornaré a elevar-me espiritualment i reprendré la intimitat amb la
muntanya. Li mostraré, per enèssima volta, els meus respectes.
Comença l’ascenció.
El port, d’inici, té una carretera bastant ampla. El ferm es troba en perfectes
condicions i el pendent és baix. Continue acompanyat pels dos camarades
burgalesos. Emperò, comence a desconnectar de la conversa. Si abans volia
ignorar el recorregut de transició per tal de reservar forces i posar la ment a
zero, ara sent la necessitat de reconnectar amb la carretera i les sensacions.
L’estat de concentració s’intensifica a mesura que avance durant aquest primer
quilòmetre i la connexió amb la resta d’humans es talla quasi per complet.
Aquest dos amics, més potents que jo, m’avancen; porten un ritme superior al
meu en les primeres rampes. No tinc pressa. Els deixe anar. No m’agrada
cebar-me darrere de ningú, especialment a peu de port.
Superat el
quilòmetre dos, el pendent s’incrementa i comence a sentir el port a les cames.
Ara sí. M’he endinsat al Passo di Gavia.
M’aprope i avance la parella de col·legues castellans. S’aplica a la perfecció
el que diu la física sobre la potència. A menor pendent, la potència muscular
absoluta predomina, mentre que amb un pendent elevat és la potència relativa la
que determina el ritme d’escalada. Pese menys, així que tinc avantatge a partir
del 7%. Aquest percentatge, a més, no ens abandonarà i marcarà els valors
mínims fins al cim. Queden, de d’aquest punt, 14 quilòmetres que ballaran entre
el 7 i l’11% de pendent.
Arranque, doncs, el
tercer quilòmetre amb moderada rapidesa i agilitat a les cames. Sembla que em
trobe bé i que he regulat adequadament al Mortirolo,
perquè no tinc sensació de fatiga. El tren inferior treballa amb fluïdesa i
seguisc avançant corredors. Un d’ells, el meu estimat company vitorià, m’anima
a continuar. Cadencia, Natxo, cadencia!
–crida quan em veu passar. Óscar recorda perfectament les converses que hem
tingut sobre la importància de la cadència en escalada per tal de millorar el
rendiment, i ara m’ho recorda en plena marxa per encoratjar-me. Li ho agraïsc,
ja que és la meua obligació posar en pràctica allò que m’he permés
pregonar alguna d’aquestes vesprades mentre bevíem cervesa abans del sopar.
No acabe d’entendre per què puge a aquest ritme. Durant els previs, habitualment em dic a mi mateix que he de pujar tranquil i gaudint del cicloturisme al màxim, mentre que ara, quan em trobe a l’indret desitjat, em salte les normes i escale assumint el risc de cremar-me a mitjan Passo. En el fons, si faig autoanàlisi, sé que puc fer-ho; he guanyat confiança després de les rondes Pirenaiques i de les participacions en marxes de gran fons, així que ara busque el límit del que hauria de ser el meu ritme sostenible en aquest port. Reconec que estic assumint un risc, però també sóc conscient que si note el més mínim símptoma de davallada física, abaixaré el nivell fins al punt de recuperació en marxa, per tal d’acabar el port conscient i amb dignitat.
No acabe d’entendre per què puge a aquest ritme. Durant els previs, habitualment em dic a mi mateix que he de pujar tranquil i gaudint del cicloturisme al màxim, mentre que ara, quan em trobe a l’indret desitjat, em salte les normes i escale assumint el risc de cremar-me a mitjan Passo. En el fons, si faig autoanàlisi, sé que puc fer-ho; he guanyat confiança després de les rondes Pirenaiques i de les participacions en marxes de gran fons, així que ara busque el límit del que hauria de ser el meu ritme sostenible en aquest port. Reconec que estic assumint un risc, però també sóc conscient que si note el més mínim símptoma de davallada física, abaixaré el nivell fins al punt de recuperació en marxa, per tal d’acabar el port conscient i amb dignitat.
Arribe al
quilòmetre 5 amb agilitat i frescor muscular. Ara, però, ve la part dura del Gavia: quatre-mil metres entre el 9 i el
10’5% caracteritzaran la part central del port. Sense el comptaquilòmetres, són
la percepció visual i les sensacions les que m’estan recordant que he arribat a
la zona dura. Toca abaixar la relació de transmissió fins al 34:28 i
mantenir-me constant en la pedalada. He portat un bon colp de pedal al primer
terç de port, mes entenc que ara la cadència minve una mica a causa del fort
pendent. Sembla mentida, però seguisc trobant-me còmode, malgrat les rampes per
damunt del 10% que se’m presenten alternadament. He pres la sensata decisió de
buscar un ritme de fons per a superar aquest tram i que perdurarà fins al
quilòmetre 9 de port.
Hi ha moments on el
ciclista, malgrat la duresa extrema de la carretera, es troba inexplicablement
còmode. És el pic de forma. En aquesta situació, el corredor es meravella del
seu poder i s’omple d’orgull. És el fruit de l’entrenament de la temporada i el
resultat de la corba creixent que determina l’augment en les seues capacitats
esportives com a resposta als estímuls provocats per les repetides sessions de
treball al damunt de la bicicleta. En un futur pròxim, algun dispositiu
bioelectrònic serà capaç de mesurar de forma precisa l’estat físic de qualsevol
persona i serà una eina imprescindible per al ciclista. Aquest gadget em diria
ara mateix per què em trobe tan bé malgrat la duresa dels Dolomites. Jo no tinc
una explicació científicament demostrada del per què de la meua metamorfosi
temporal, mes sé que he arribat a la cota màxima de la temporada. El símptoma
és inequívoc: estic a l’última etapa de Cycling
Dolomiti, per damunt dels 2000 metres d’alçària, escalant un port amb un
coeficient de duresa que supera els 300 punts i acumule ja gairebé 3000 metres
de desnivell positiu en aquesta jornada. En canvi, em sent còmode i àgil, feliç
i gojós, fort i confiat. Sóc un presumptuós, ho sé, però permeteu-me que ho
siga per unes poques hores en la temporada.
Gaudisc tremendament. En certa forma no vull que acabe, però de la mateixa manera que passa allò roí, també s’esvaeix l’experiència vital del gaudi. No puc fer-ho durar per sempre més. El món gira, l’univers s’expandeix i el meu cos incrementa la seua entropia. Ser feliç per sempre, jove per sempre, poderós ciclista grimpeur per sempre més; aquest és el desig màxim de qualsevol home vital, enamorat de la muntanya, ciclista en essència.
Gaudisc tremendament. En certa forma no vull que acabe, però de la mateixa manera que passa allò roí, també s’esvaeix l’experiència vital del gaudi. No puc fer-ho durar per sempre més. El món gira, l’univers s’expandeix i el meu cos incrementa la seua entropia. Ser feliç per sempre, jove per sempre, poderós ciclista grimpeur per sempre més; aquest és el desig màxim de qualsevol home vital, enamorat de la muntanya, ciclista en essència.
No puc seguir amb
aquesta meravellosa escalada pensant contra natura. No està en l’ordre
establert que perdure per sempre aquest estat de benestar. Ho hauré d’assumir i
finalitzar l’ascensió amb un caràcter més humil i terrenal. No sóc invencible
ni immortal. Deixaré, emperò, aquestes paraules escrites i publicades per tal
de perdurar en la xarxa global, inserides en les metadades que restaran impreses
en algun servidor informàtic per sempre més, renovades i actualitzades, semi-perdudes entre bilions de cròniques i blocs abandonats a dintre de l’anarquia
digital binària.
Passat ja el tram
de major exigència topogràfica restaran encara 7 km per coronar. El Gavia no dóna pau a qui cerca la
facilitat. No permet l’excés de confiança. No admet escaladors irrespectuosos.
L’elevada altitud i la rugositat de la carretera dificulten l’avanç. Des
d’aquest punt, malgrat reduir-se els pendents màxims, comence a sentir cada
pedalada unitàriament i abandone irremediablement la fluïdesa en la rotació.
L’asfalt frena més ací adalt, on els arbres no gosen a créixer i les roques es
presenten inerts, sense vida.
La meua retina s’impregna d’un paisatge llunar i salvatge. Aquesta ascenció està ben allunyada del caràcter turístic del Stelvio. En contrast, ací amunt, la sensació de solitud m’aclapara. Sembla un lloc deshabitat, inòspit, inexplorat. La carretera, per trams, gairebé desapareix per integrar-se amb el medi que l’envolta. A esquerra veig un llac glacer de bellesa intacta. Al meu davant s’aproxima un túnel on esperen dos ciclistes asseguts al marge dret. M’hauria de sumar al grup i esperar que la furgoneta ens acompanye per donar-nos llum; eixa és la consigna donada a peu de port, però no em ve de gust aturar-me ni ésser acompanyat. Vull seguir sol, tot sol, abandonat al meu propi esdevenir, endinsar-me en la foscor d’aquest túnel excavat a la muntanya amb pic i pala, deteriorat, envellit, quasibé retornat a l’origen de les pedres i la terra que el conformen.
Si ara mateix esdevé la catàstrofe, assumiré els seus mortals efectes sobre mi. Si el món es capgira, em deixaré absorbir pel desequilibri inercial i moriré comprimit per la gravetat multiplicada; malgrat això seré feliç. Si un meteorit de dimensions extraordinàries impacta sobre la superfície terrestre, acceptaré la lenta mort en la nit perpètua dels temps; maltgat això seré joiós. Si un supervolcà esclata ara mateix, esperaré pacientment el núvol d’opaca cendra fins la meua fi i em deixaré morir lentament; malgrat això la meua vida acabarà embeguda en àlgida satisfacció. Puc abandonar el món ara mateix i la meua existència haurà tingut sentit.
Endinsat ja a l’últim quilòmetre, alentisc el ritme i tracte de completar Passo Gavia de manera serena. L’últim terç del port m’ha completat espiritualment de tal forma que pedalege sense cap ànim competitiu. Per contra, aprofite l’oportunitat única per mirar en totes direccions amb el desig de guardar per sempre més aquests paisatges en la memòria. Roca, pedra, terra, aigua, aire, són els elements que conformen els meus dominis a hores d’ara, no res més. Mire al cel i els núvols amenacen pluja; de fet, alguna gota precipita sobre mi conduïda per l’aire humit. La sort m’acompanya, ja que arribe al cim sense haver esclatat la tormenta.
La meua retina s’impregna d’un paisatge llunar i salvatge. Aquesta ascenció està ben allunyada del caràcter turístic del Stelvio. En contrast, ací amunt, la sensació de solitud m’aclapara. Sembla un lloc deshabitat, inòspit, inexplorat. La carretera, per trams, gairebé desapareix per integrar-se amb el medi que l’envolta. A esquerra veig un llac glacer de bellesa intacta. Al meu davant s’aproxima un túnel on esperen dos ciclistes asseguts al marge dret. M’hauria de sumar al grup i esperar que la furgoneta ens acompanye per donar-nos llum; eixa és la consigna donada a peu de port, però no em ve de gust aturar-me ni ésser acompanyat. Vull seguir sol, tot sol, abandonat al meu propi esdevenir, endinsar-me en la foscor d’aquest túnel excavat a la muntanya amb pic i pala, deteriorat, envellit, quasibé retornat a l’origen de les pedres i la terra que el conformen.
Si ara mateix esdevé la catàstrofe, assumiré els seus mortals efectes sobre mi. Si el món es capgira, em deixaré absorbir pel desequilibri inercial i moriré comprimit per la gravetat multiplicada; malgrat això seré feliç. Si un meteorit de dimensions extraordinàries impacta sobre la superfície terrestre, acceptaré la lenta mort en la nit perpètua dels temps; maltgat això seré joiós. Si un supervolcà esclata ara mateix, esperaré pacientment el núvol d’opaca cendra fins la meua fi i em deixaré morir lentament; malgrat això la meua vida acabarà embeguda en àlgida satisfacció. Puc abandonar el món ara mateix i la meua existència haurà tingut sentit.
Endinsat ja a l’últim quilòmetre, alentisc el ritme i tracte de completar Passo Gavia de manera serena. L’últim terç del port m’ha completat espiritualment de tal forma que pedalege sense cap ànim competitiu. Per contra, aprofite l’oportunitat única per mirar en totes direccions amb el desig de guardar per sempre més aquests paisatges en la memòria. Roca, pedra, terra, aigua, aire, són els elements que conformen els meus dominis a hores d’ara, no res més. Mire al cel i els núvols amenacen pluja; de fet, alguna gota precipita sobre mi conduïda per l’aire humit. La sort m’acompanya, ja que arribe al cim sense haver esclatat la tormenta.









Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada