Aquesta
marxa no dóna lloc a la treva. Sense cap transició, passe de descendir
Beixalís a començar l’ascens al coll d’Ordino. M’he recordat
voluntàriament de beure durant la baixada, tot i la manca de set, per
tal d’evitar una deshidratació que poguera llençar a perdre les meues
opcions i comportara un abandó prematur. Fins ara no he tingut calor i
la temperatura ha estat baixa en la part elevada del coll de Beixalís. No
he tingut cap sensació de pixera després de coronar-lo, de manera que
estic alerta per si l’organisme tinguera dèficit d’aigua. He consumit el
primer bidó i he començat amb el segon, del qual aniré xuclant de mica
en mica a mesura que ascendisca, quilòmetre a quilòmetre. Tindré
avituallament en arribar-hi dalt, així que puc exhaurir-lo sense perill a
quedar-me sense beguda isotònica. Com de costum, porte els dos bidons
amb el preparat fet des de casa: aigua amb melassa d’arròs, sal i
bicarbonat. En arribar-hi dalt, reompliré un bidó amb isotònica
comercial i l’altre amb aigua. Sóc conscient que cal beure isotòniques
per tal de recuperar sals minerals, a més d’hidratar-se, però se’m fa
empalagós, de manera que combinaré amb H2O.
Estic
gaudint especialment de la segona escalada del dia. L’única raó per la que no
augmente la velocitat és la prudència. Qualsevol ciclista experimentat
aconsellarà sempre desar calories a la vedriola. És el consell més redundant
d’aquells qui han viscut diades ciclistes amb ports consecutius en
entorns pirenaics. És el que jo anomene la “llei de conservació de
l’energia”, aplicable sempre que ens enfrontem a curses de gran fons
o ultra fons en muntanya.
Finalitze
el port amb les millors sensacions i amb la ment centrada en
l’autoanàlisi, per tal de comprovar que la reserva d’energia estiga
intacta per al que serà el quart port del dia, el qual exigirà que
estiga en plenitud de condicions. M’ature i visite el primer
avituallament de la jornada. Cal menjar de valent i reomplir els bidons.
El
descens de coll d’Ordino ens condueix novament a les vies principals.
Tornem a la vall, a les proximitats d’Andorra la Vella i al caos
circulatori i de rodones que presideixen la carretera nacional. Reconec
que estic perdut. Els indicadors de direcció establerts per
l’organització apareixen de forma intermitent, les diversificacions a la
carretera són múltiples, la confusió entre poblacions i els distints
recorreguts per als ciclistes de les tres versions (cal tenir en compte
que estem confluint participants en la cicloturista llarga de 5200
metres de desnivell, la mitjana de 3500 i la curta de 1700) m’estan
generant certa inseguretat sobre si estic o no en el traçat pertinent.
Veig com algun ciclistes ascendeixen en direcció contrària a la meua,
els quals no sé si són de la meua opció o d’altres menors. La referència
d’altres participants que descendeixen pel meu costat és també confusa, ja que ens
trobem molt separats els uns dels altres, així que finalment decidisc
fer cas dels pocs indicadors impresos en les desviacions i d’algun
membre de l’organització que assenyala la direcció suposadament
correcta. Finalment, arribe a Sant Julià de Lòria i els organitzadors
ens reorienten novament en sentit ascendent. Aviat trobe un desviament a
dreta amb rampes infernals que són, de fet, el perfil del coll de la
Rabassa. Doncs sí, he trobat el camí.
Em tranqul·litza saber que no m’he perdut, alhora que maleïsc aquest inici de port. El primer quilòmetre presenta una mitjana del 10% en zona urbanitzada, amb pendents màxims de l’ordre del 15%. És la benvinguda radical al que serà el final d'una trilogia de ports de primera categoria consecutius que haurem de fer abans de la temuda ascensió al coll de la Gallina, el cim de categoria especial que tothom té a la ment com a segment més dur del traçat. Per tercera vegada en la jornada, tracte de serenar-me; no perquè estiga nerviós o inquiet, sino perquè no vull excedir-me en el ritme. El començament del port és molt dur i la calor comença a notar-se. És la primera vegada que sent la cremor a l’esquena pròpia del migdia, amb el sol ja ben amunt al cel estiuenc del Pirineu andorrà. Crema l’esquena, crema el bescoll i la suor regalla pel front fins a saturar la protecció natural per als ulls. Les celles estan banyades i deixen caure gotes que mullen les ulleres i m'entervoleixen la vista. És la primera vegada que desperten en mi les alertes sobre la temperatura, la qual fins ara ha estat d’allò més benigna per a la pràctica del ciclisme. Torne a hidratat-me amb l’aigua del bidó que he emplenat al cim del coll anterior. És una acció voluntària que repetisc de forma regular, ja que habitualment no sent la necessitat de prendre líquids mentre faig esport, però sóc perfectament conscient que s’ha de beure abans de tenir la sensació de set per tal d’evitar una eventual deshidratació i la immediata i conseqüent desmineralització. Això conduiria a una inevitable davallada del rendiment muscular i un previsible esvaïment. No voldria que em visitara l'home del mall, haver d'abandonar i posar peu a terra per una qüestió exògena. Si puc evitar un problema incorporant aliment o beguda, seria una imprudència no fer-ho i centrar-me únicament en l’activitat física. Són molts els factors que condueixen a l’èxit en els reptes esportius, i val a dir que la forma física és només la base; aquesta no servirà de res si no és complementada amb un comportament intel·ligent i ordenat: alimentació, hidratació i regulació de l’esforç: al més pur CBR style.
Em recorde una i altra volta les sàvies paraules de Gandalf el Gris al film del Senyor dels Anells: per arribar a la llum, de vegades cal endinsar-se en la més completa obscuritat.
Veritablement, només amb humiltat podré salvar aquest calvari inicial
de la Rabassa. Combine les posicions assegut amb la relació de
transmissió 34:32 i plantat amb 34:28. Ací es combinen dues virtuts
irrenunciables: paciència i capacitat de treball. La paciència em
permetrà mantenir-me seré i no desesperar a causa de l’aparent infinitud
d’aquest infern en forma d’ascenció radical, mentre que la capacitat de
treball em sostindrà en l’esforç continuat, constant i farcit de
sacrifici. Supere ja els dos mil metres acumulats en ascens i vull,
d’alguna manera, mantenir forces per a la reserva, perquè per durs que
semblen aquests pròxims minuts, la veritable prova de resistència se’m
presentarà inevitablement en el proper port de muntanya. Recorde ara els
consells sobre biomecànica explicats per l’especialista que em va
tractar l’hivern anterior: "fes treballar els quàdriceps femorals per
impulsar el pedal en la trajectòria descendent i utilitza només la
musculatura isquiotibial per estabilitzar la pedalada en l’arc
ascendent; trau el pit cap a endavant, així entrarà més volum d’aire als
pulmons i evitaràs una postura lessiva a l'esquena; seu a la part posterior del
seient i sent com els ossos isquions es recolzen sobre el seient;
estabilitza els turmells i que no basculen". Al llarg d’aquests últims
mesos he tractat d’automatitzar aquests manaments sobre la fusió entre
la mecànica i la biologia humana, mes reconec que en moments com els
d’ara se’m fa difícil unir totes aquests directrius. Sóc conscient del
benefici de fer-ne cas i de reaprendre a pedalejar. Els automatismes
fisiològics que tenen una relació tan estreta amb l’entrenament
voluntari tarden en quallar i he d'admetre que no els tinc del tot inserits
en l’ADN ciclista. El meu propi sistema operatiu demostra, en aquest
moment de dificultat, no estar actualitzat encara i pateix dels vicis en
la pedalada i la postura que tinc acumulats a la postre de 10 anys de
ciclisme de carretera.
Sembla
que suavitza. A la fi he superat el tram dur del port. Posteriorment a
la forta tensió muscular d’aquests 5 primers quilòmetres, les fibres
semblen relaxar-se i augmenten el seu rendiment. De forma quasi
immediata s’esvaeix el mal de cames, augmenta la cadència i de forma
natural abaixe pinyons. Una agradable sensació de velocitat i de màxim
rendiment em fa sentir voluptuosament escalador. Avance alguns
ciclistes, la brisa més fresca d’ara minva la sensació tèrmica i gaudisc
de sentir-me supervivent, més fort i més resistent al capdavall. El
castell ha romàs ferm davant dels atacs de l’enemic i s’ha mantingut
inexpugnable.
Em tranqul·litza saber que no m’he perdut, alhora que maleïsc aquest inici de port. El primer quilòmetre presenta una mitjana del 10% en zona urbanitzada, amb pendents màxims de l’ordre del 15%. És la benvinguda radical al que serà el final d'una trilogia de ports de primera categoria consecutius que haurem de fer abans de la temuda ascensió al coll de la Gallina, el cim de categoria especial que tothom té a la ment com a segment més dur del traçat. Per tercera vegada en la jornada, tracte de serenar-me; no perquè estiga nerviós o inquiet, sino perquè no vull excedir-me en el ritme. El començament del port és molt dur i la calor comença a notar-se. És la primera vegada que sent la cremor a l’esquena pròpia del migdia, amb el sol ja ben amunt al cel estiuenc del Pirineu andorrà. Crema l’esquena, crema el bescoll i la suor regalla pel front fins a saturar la protecció natural per als ulls. Les celles estan banyades i deixen caure gotes que mullen les ulleres i m'entervoleixen la vista. És la primera vegada que desperten en mi les alertes sobre la temperatura, la qual fins ara ha estat d’allò més benigna per a la pràctica del ciclisme. Torne a hidratat-me amb l’aigua del bidó que he emplenat al cim del coll anterior. És una acció voluntària que repetisc de forma regular, ja que habitualment no sent la necessitat de prendre líquids mentre faig esport, però sóc perfectament conscient que s’ha de beure abans de tenir la sensació de set per tal d’evitar una eventual deshidratació i la immediata i conseqüent desmineralització. Això conduiria a una inevitable davallada del rendiment muscular i un previsible esvaïment. No voldria que em visitara l'home del mall, haver d'abandonar i posar peu a terra per una qüestió exògena. Si puc evitar un problema incorporant aliment o beguda, seria una imprudència no fer-ho i centrar-me únicament en l’activitat física. Són molts els factors que condueixen a l’èxit en els reptes esportius, i val a dir que la forma física és només la base; aquesta no servirà de res si no és complementada amb un comportament intel·ligent i ordenat: alimentació, hidratació i regulació de l’esforç: al més pur CBR style.
Supere el quilòmetre u amb les primeres sensacions de veritable
duresa en el perfil. He passat aquests primers mil metres d’escalada
recordant-me a mi mateix que he viscut situacions similars en altres
ocasions i que sempre me n’he sortit, d’una manera o d’una altra, que el
dolor muscular és normal, que ací tots i totes senten el mateix i
que la diferència entre els uns i els altres està en la gestió del
sofriment.
Un
segon quilòmetre amb pendents més suaus em dóna alé i em permet
oxigenar les cames. Augmente lleugerament la velocitat i busque cadència
per passar aquest curt tram de menor exigència topogràfica amb agilitat.
El temps és relatiu, certament, ja que comprove com acaba la treva massa aviat i
comença novament a incrementar-se el pendent de ruta. Al davant tinc 3
km amb inclinacions que promediaran per damunt del 9% i que presentaran sectors al 12%. Toca posar-se el mono de faena i treballar en mode
operari. Deixem-nos d’aires de grandesa i tornem a la realitat pròpia.
Sóc un ciclista de categoria intermèdia, discret, invisible diria jo. No
sóc un heroi ni un súper home. Sóc humà, imperfectament humà. El meu
destí en aquest moment és fer avançar la cadena encaixada a la corona de
32 dents i ascendir amb humiltat, prudència i, sobretot, plena
consciència de les meues limitacions. Joder, ¿esto es todo así?, replica un company de patiment. Todo tiene su fin; paciencia, compañero, más adelante suaviza,
li responc. Normalment, sóc més optimista amb els altres que amb mi
mateix. El que li dic no té massa a vore amb el que realment sent. Li
podria dir que jo també m’estic morint mentre pedaleje, que em sent
feble a causa de la covardia mental que ara m’acompanya. Emperò, amb els
altres tracte sempre de ser positiu, d’animar-los i de mostrar-los una
fermesa que només és una façana de protecció, com els murs d’un castell
que protegeix el seu interior després de setmanes d’assejament per part
de l’enemic. Sóc una fortalesa, amb pedres fermes i disposades per resistir, les quals en canvi amaguen al seu interior, a l’intramur, la
terrible desprotecció i la por immesurable de qui espera la seua mort,
la seua fi, la seua humiliant derrota, la qual arribarà pel pas del
temps a mans de l’enemic que ve de fora.
Els propers 8 km esdevenen un gaudiment per al grimpeur,
amb pendents que no superen el 7% i que en alguns casos abaixen fins al
4%. No vull, però, incrementar el nivell d’esforç fins a un punt que
consumisca més del compte, atés el plantejament conservador. Arrere ha
quedat tot vestigi d’influència humana, exceptuant l’asfalt pel qual
avance i l’entrada a les instal·lacions de Naturlàndia, les quals deixe a
esquerra justament al quilòmetre 8 d’ascenció. Faré la distància
restant fins al cim de la Rabassa a ritme el més constant possible i
tractant de traure profit de la inèrcia que em permet reproduir la
inclinació menor de la secció més elevada del port. Novament, en
coronar, visite la zona d’avituallament, habilitada a l’inici del
descens. Ara sí, m’arrimaré a una vora per buidar la bufeta... To be continued.





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada